Veel belangstelling bij beleefroute ‘Steenwijk in WO ll’: Ruim 130 bezoekers in het kelderbarretje

“Vóór 10.00 uur hadden wij de eerste tien routeboekjes al uitgereikt”, zegt Erik Wibbelink die namens de Historische Vereniging Steenwijk en Omstreken de lay-out van het boekje had verzorgd. De vereniging had 100 exemplaren laten maken. In een handzaam formaat en voorzien van veel historische foto’s. “Toen rond de middag het einde van de stapel in zicht kwam, heb ik maar snel dertig bij laten drukken”, aldus Wibbelink.

Afgelopen zaterdag hebben meer dan honderd mensen de speciale route gelopen of gefietst. Langs panden in Steenwijk die een bijzondere rol hebben gespeeld tijdens de Tweede Wereldoorlog. Om te zien waar het voormalige NSB-Kringhuis aan de Meppelerweg stond en waar de Sicherheitsdienst en de Marinetruppen waren gehuisvest. Maar ook het woonhuis van NSB-burgemeester De Lang, die vanwege zijn gedrongen postuur ook wel “Tom Poes” werd genoemd.

Ook het “kelderbarretje” in de voormalige Van den Kornputkazerne werd deze dag goed bezocht. “Om 17.00 uur heb ik de laatste bezoekers uitgelaten. Samen met Frans van Schaik (ontvangst) en Giso Bot (koffie/thee met koek) hebben wij uiteindelijk 135 belangstellenden mogen ontvangen”, aldus Sierd Tilma. Hij heeft deze bijzondere route samengesteld. “Henny Huisman van het RIBW heeft alles organisatorisch goed voorbereid en verdient eveneens een pluim”, vervolgt Tilma. “Verder vond ik het positief dat er ook veel kinderen bij waren vandaag. In deze onrustige tijden is het van belang dat ook de jeugd zich realiseert dat vrijheid niet meer vanzelfsprekend is.”

De route is te vinden op de website van de historische vereniging en via kelderbarretje.45painfbat.nl.


Sierd Tilma geeft uitleg een een jong publiek