Stadswal

Uit Lexicon Steenwijks verleden (2025)

In de eerste helft van de 15e eeuw werd rondom de stad, over 1.700 m, de stadsgracht gegraven. Gelijktijdig daarmee werd ook de stadswal aangelegd. Deze had een aanlegbreedte van 40 voet. Ref.: GH p38. De hoogte zal dan niet meer dan 8 voet geweest zijn. In de periode 1591-1627 werden acht bolwerken aangelegd en de wallen daartussen opnieuw aangepast waardoor Steenwijk een vestingstad met allure werd. Tot 1829 verkeerde de vesting in nog min of meer oorspronkelijke staat. Toen werden de Wold- en Oosterpoort afgebroken en volgde ook een deel van de wallen. Omstreeks 1840 was de wal aan de noordwestzijde van de stad, vanaf de Woldpoort, al afgegraven. De wal bij de Onnapoort werd kort na 1855 afgegraven. In 1870 werd het gedeelte tussen de Gasthuispoort en Woldpoort afgegraven voor woningbouw en aanleg van de Kornputsingel. In 1908 werd de Noordwal afgegraven voor de bouw van de Rijks H.B.S. en in 1921 werd de wal bij de Oosterpoort afgegraven voor de bouw van het postkantoor. De zuidelijke stadswal en drie bolwerken vormen een Rijksmonument dat in de periode 1950-1952 werd opgeknapt en beplant met lindebomen. In 1984 werden er van de 421 bomen veertig omgezaagd en vijftig chirurgisch behandeld. In de periode 1997-1999 werd de zuidelijke stadswal over een lengte van ruim 500 m volledig gereconstrueerd naar de situatie van kort na 1627.

Bronnen en referenties

  1. [1] Ref.: HM 1999 n4 p89-128; SV p321-323.