Gemaal De Meenthe
Uit Lexicon Steenwijks verleden (2025)
Voormalig poldergemaal aan de Sluisweg te Steenwijk, in twee fasen gebouwd voor de bemaling van de Oostermeenthe (1908) en de Woldmeenthe (1912). De twee hevelcentrifugaalpompen werden aanvankelijk door gasmotoren aangedreven. Het gas werd in de generatorkamer gewonnen door verhitting van steenkolen die in de kolenloods werden opgeslagen. In 1939 werden de gasmotoren vervangen door elektromotoren en sinds 1983 is het gemaal buiten werking. De gemeente Steenwijkerland heeft het in 2006 gerestaureerd als gemeentelijk monument en aan de HVS als verenigingsonderkomen ter beschikking gesteld. De officiële opening en onthulling van de naam werd verricht op 22 september 2006 door oud-wethouder A. Beeltje.
Zie ook
Bronnen en referenties
- ↑[1] Ref.: HM 2000 n2 p37-44.