Elektriciteitsvoorziening

Uit Lexicon Steenwijks verleden (2025)

Al in 1898 wekte de firma Wicherson zelf elektriciteit op door een dynamo aan een stoommachine te koppelen. In 1904 werden alle machines van de houtzagerij elektrisch aangedreven. In 1917 bood de firma aan, de gemeente Steenwijk te voorzien van elektriciteit voor straatverlichting en huisverbruik. Hiervan werd afgezien; in 1921 werd door de firma Heemaf uit Hengelo een ondergronds elektriciteitsnet in Steenwijk aangelegd. De eerste elektrische straatverlichting kwam in 1921 bij de Oosterpoort en in 1923 waren alle woningen in Steenwijk op het net aangesloten. De elektriciteit werd opgewekt en geleverd door de IJsselcentrale te Zwolle. In 1926 waren er 150 elektrische straatlantaarns in Steenwijk en in 1933 werd de laatste gaslantaarn vervangen door elektrische verlichting.

Bronnen en referenties

  1. [1] Ref.: DTV p66-68; HM 1986 n4 p23-30; OSC 28 jan. 2019..