Historische Vereniging Steenwijk e.o. viert 40-jarig bestaan

De Historische Vereniging Steenwijk bestaat 40 jaar. Zaterdag 25 mei vieren de leden dat met elkaar in de Grote Kerk.

Met een stevige handdruk verwelkomen voorzitter Bé Puister en Anneke Logtmeijer de 170 leden die de jubileumledendag bezoeken. “We hebben de witte versieringen van Diner en Blanc gerecycled,” vertelt bestuurslid Liesbeth Hermans over de feestelijke inrichting. De voorzitter spreekt daarna de leden toe. Hij blikt terug naar de oprichting van 9 april 1984 met Dirk Buiter als eerste voorzitter. Tevreden toont hij zich over de huidige tijd. “Momenteel gaat het goed met de vereniging. Ik durf wel te stellen, héél goed: Onlangs hebben we het 1400ste lid ingeschreven. Dat is Kees Brouwer uit Tuk,” vertelt hij. Wat betreft de toekomst toont hij zich wat bezorgd over de vrijwilligers, die grotendeels dik in de zeventig jaar zijn. Hij doet daarom een oproep voor nieuwe vrijwilligers, zodat de vereniging ook in de toekomst kan blijven bestaan.

Na het officiële gedeelte kunnen de leden een rondleiding krijgen door de Grote Kerk, de toren beklimmen, de Stallen van Spijkervet en Rams Woerthe bezoeken of een stadswandeling maken. In Luxor kunnen zij bovendien de torendocumentaire en de nieuwe documentaire ‘40 jaar Historische Vereniging Steenwijk e.o. bekijken.

Op de foto: Bé Puister (rechts) en Gerrit Heidinga. Foto gemaakt door: Henk de Nekker