Johan van den Kornputkazerne
In 1938-1940 gebouwd, 2.5 km ten oostzuidoosten van Steenwijk. Als 1 van 24 kazernes ontworpen door A.G.M. Boost (1900-1985), kapitein der Genie. Diende tijdens de 2e WO onder meer als opleidingscentrum voor de Duitse Kriegsmarine en sinds 1945 als kazerne van de Nederlandse Landmacht. Werd in 1998 in gebruik genomen als asielzoekerscentrum en in 2004 overgedragen aan de gemeente Steenwijkerland. Het poortgebouw werd in 2009-2011 gerestaureerd. Daarin bevindt zich het Kelderbarretje, beheerd door oud-militair Sierd Tilma. In dit kleine museum zijn vooral de muurschilderingen uit de 2e WO zeer bezienswaardig. De rest van het gebouwencomplex werd in 2007 gesloopt ten behoeve van woningbouw in het Kornputkwartier. De kazerne is vernoemd naar de krijgsman Johan van den Kornput.[1] [2][3][4]